Jarig FUN-IE-FIT biedt nog veel meer kansen
De opening van het game- en sportcentrum FUN-IE-FIT van De Klup Twente was tien jaar geleden landelijk nieuws: nergens in Nederland was er een dergelijke voorziening te vinden. Een vol decennium na dato is het FUN-IE-FIT op ‘t eerste oog nauwelijks veranderd. De zalen hebben zich wonderbaarlijk goed gehouden, zien er nog fris en helemaal anno nu uit. Toch is er véél meer mogelijk in het FUN-IE-FIT dan destijds bij de opening en… er zit nog heel veel meer ‘muziek’ in het FUN-IE-FIT – en De Klup Twente.
Het 10-jarig bestaan van het FUN-IE-FIT werd 8 februari gevierd met een mini-symposium. Een bijeenkomst voor tal van genodigden onder wie de mensen die de totstandkoming van het game- en sportcentrum destijds mogelijk maakten. Gastheer/Klupambassadeur Sander Haas blikte met directeur Alina Fazal en de mensen van het eerste uur – onder wie oud Klup directeur Jan Anema – kort terug op ‘the making of’ het FUN-IE-FIT. Maar daarna werden de aanwezigen verrast met noviteiten op het gebied van gaming en onderzoek, waar De Klup Twente iets mee wil/gaat doen.
Gastsprekers waren vertegenwoordigers van het Lectoraat Maatschappelijke Veiligheid van Saxion Hogeschool, X-wall en Enlivin. Saxion onderzoekers doen bij De Klup Twente research naar de digitale veiligheid en weerbaarheid van mensen met een licht verstandelijke beperking. De uitkomsten van dat onderzoek gaan ze gebruiken om nieuwe ‘interventies’ (games) te maken waarmee deze doelgroep zich vooral veiliger op het internet kunnen begeven. Ook gaan ze kijken of er bestaande games zijn die mensen met een licht verstandelijke beperking al dan niet aangepast kunnen gebruiken om zich bewust(er) te worden van de gevaren die loeren op het world wide web.
Enliven presenteerde op het symposium bijzondere games voor de VR bril, waarmee de gebruiker zich onderdompelt in de belevingswereld van een ander. Iemand met autisme bijvoorbeeld, of een licht verstandelijke beperking, of dementie. Of een 9-jarig kind dat getuige is van huiselijk geweld. Het programma op de VR bril laat de gebruiker dit alles ervaren, met als doel het begrip en de empathie te vergroten. De bezoekers van het symposium in het FUN-IE-FIT kregen allemaal de kans om met de VR bril op, de wereld te aanschouwen als iemand met een beperking.
De fabrikant van de X-wall had in het FUN-IE-FIT een ‘levensgrote Ipad’ opgesteld, waarop mensen actief kunnen gamen. De X wall kan worden ingezet puur voor sporten, maar ook toegepast worden voor bewezen effectieve onderwijsvormen als bewegend leren. De X-wall staat al een tijdje op het verlanglijstje van De Klup Twente, omdat ze daarmee het beweegaanbod in het FUN-IE-FIT kunnen verrijken.